Aydın Şahin
Paylaş
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Whatsapp
  • Telegram
  • Reddit

PAZAR ANALİZİ NEDİR? NASIL YAPILIR?

PAZAR ANALİZİ NEDİR? NASIL YAPILIR?
A- A+ Paylaş
Reklam

Pazar Analizi Nedir?

Pazar analizi, bir pazarın nicel ve nitel bir değerlendirmesidir. Hem hacim hem de değer olarak pazarın büyüklüğünü, çeşitli müşteri segmentlerini, satın alma modellerini inceler. Ayrıca, rekabeti ve ekonomik ortamı anlamanıza yardımcı olur.

Pazarları analiz etmek, müşterilerinizi ve piyasa koşullarını daha iyi öngörmenize olanak sağladığı için riskleri azaltmanıza yardımcı olur.

Analiziniz ayrıca size rekabet koşullarında nasıl bir aksiyon almanız gerektiğini vurgular. Bu şekilde, izlemeniz gereken yolu belirleyebilir veya işletmenizi rakiplerinizden farklı kılmak için ne gibi çalışmalar yapmanız gerektiğini öğrenebilirsiniz.

Pazar araştırması, işletmenizin büyüklüğünü etken haline getirmeden işlerinizi bir sonraki seviyeye taşımanıza yardımcı olabilir.

Pazar Analizi Nasıl Yapılır?

Bir pazarlama analizi yapmak karmaşık bir süreç olmasa da, çok fazla özel araştırma gerektirir, bu nedenle sürece önemli ölçüde zaman ayırmaya hazır olun.

Bunlar, bir pazar analizi yürütmenin yedi adımıdır:

1. Amacınızı Belirleyin

Sektör rekabetini ölçmek veya yeni bir pazarlar keşfetmek gibi bir pazar analizi yapmanın birçok nedeni olabilir. Nedeniniz ne olursa olsun, süreç boyunca sizi rekabette tutmak için amacınızı hemen belirlemek önemlidir. Amacınızın nakit akışınızı veya ticari faaliyetlerinizi geliştirmek gibi dahili mi yoksa ticari kredi aramak gibi harici mi olduğuna karar vererek başlamak son derece önemlidir. Amacınız, yapacağınız araştırmanın türünü ve boyutunu belirleyecektir.

2. Sektörü Detaylı Araştırın

Sektörünüzün mevcut durumunun ayrıntılı bir taslağını çıkarmak çok önemlidir. Bulgularınızı destekleyecek bol miktarda veri ile; büyüklük, eğilimler ve öngörülen büyüme gibi metrikleri kullanarak endüstrinin gidişatını ekleyebilirsiniz. Ayrıca, kendi pazarınızdaki rekabet avantajınızı bulmanıza yardımcı olmak için karşılaştırmalı bir pazar analizi de yapabilirsiniz.

3. Hedef Müşterilerinizi Belirleyin

Dünyadaki herkesin ürününüzle ilgilenmesini sağlamaya çalışmak sadece zaman kaybı olacaktır. Bunun yerine, bir hedef pazar analizi kullanarak ürününüzü en çok talep edecek kitleye odaklanarak, çabalarınızı bu yönde sürdürmeye devam etmelisiniz. 

Aşağıdaki listelediğimiz faktörleri inceleyerek; pazar büyüklüğünü, müşterilerinizin kim olduğunu, nereden geldiklerini ve satın alma kararlarını nelerin etkileyebileceğini anlayabilirsiniz.

* Yaş

* Cinsiyet

* Konum

* Meslek

* Eğitim

* İhtiyaçlar

* İlgi alanları

Araştırmanız sırasında, pazarlama çabalarınız için bir model olarak hizmet etmek üzere ideal müşterinizi yansıtan bir müşteri profili oluşturmayı düşünebilirsiniz.

İlgili İçerik: Hedef Kitle Nedir?

4. Rekabet Analizi Yapın

Başarılı olmak için, pazar doygunluğu, rakiplerinizin sizden farklı olarak ne yaptıkları ve pazardaki güçlü, zayıf yönleri ve avantajları dahil olmak üzere rakiplerinizi iyi anlamanız gerekir. Bu aşamaya tüm ana rakipleri listeleyerek başlayabilirsiniz. Ardından elde ettiğiniz bu listeyi gözden geçirerek her bir rakibin SWOT analizini yapmalısınız. Kendinizi müşterilerinizin yerine koyarak, eksik yanlarınızı belirleyebilir ve rakipleri tercih etme sebeplerini anlayabilirsiniz.

5. Ek Veri Toplayın

Pazarlama analizlerinde kullanılan verilerin güvenilir ve gerçeğe dayalı olması önemlidir. Bu nedenle verileri nereden aldığınıza dikkat edin. 

Bazı güvenilir veri kaynakları:

* Yerel ticaret siteleri

* Ticaret dergileri

* SWOT analizi örnekleri

* Pazar anketleri

6. Verilerinizi Analiz Edin

3. Hedef Müşterilerinizi Belirleyin

Dünyadaki herkesin ürününüzle ilgilenmesini sağlamaya çalışmak sadece zaman kaybı olacaktır. Bunun yerine, bir hedef pazar analizi kullanarak ürününüzü en çok talep edecek kitleye odaklanarak, çabalarınızı bu yönde sürdürmeye devam etmelisiniz. 

Aşağıdaki listelediğimiz faktörleri inceleyerek; pazar büyüklüğünü, müşterilerinizin kim olduğunu, nereden geldiklerini ve satın alma kararlarını nelerin etkileyebileceğini anlayabilirsiniz.

* Yaş

* Cinsiyet

* Konum

* Meslek

* Eğitim

* İhtiyaçlar

* İlgi alanları

Araştırmanız sırasında, pazarlama çabalarınız için bir model olarak hizmet etmek üzere ideal müşterinizi yansıtan bir müşteri profili oluşturmayı düşünebilirsiniz.

İlgili İçerik: Hedef Kitle Nedir?

4. Rekabet Analizi Yapın

Başarılı olmak için, pazar doygunluğu, rakiplerinizin sizden farklı olarak ne yaptıkları ve pazardaki güçlü, zayıf yönleri ve avantajları dahil olmak üzere rakiplerinizi iyi anlamanız gerekir. Bu aşamaya tüm ana rakipleri listeleyerek başlayabilirsiniz. Ardından elde ettiğiniz bu listeyi gözden geçirerek her bir rakibin SWOT analizini yapmalısınız. Kendinizi müşterilerinizin yerine koyarak, eksik yanlarınızı belirleyebilir ve rakipleri tercih etme sebeplerini anlayabilirsiniz.

5. Ek Veri Toplayın

Pazarlama analizlerinde kullanılan verilerin güvenilir ve gerçeğe dayalı olması önemlidir. Bu nedenle verileri nereden aldığınıza dikkat edin. 

Bazı güvenilir veri kaynakları:

* Yerel ticaret siteleri

* Ticaret dergileri

* SWOT analizi örnekleri

* Pazar anketleri

6. Verilerinizi Analiz Edin

Elde edebileceğiniz tüm bilgileri topladıktan ve doğruluğundan emin olduktan sonra, verileri sizin nezdinizde yararlı hale getirmek için analiz etmeniz gerekir. Araştırmanızı anlamlı bölümlere ayırarak; amacınızı, hedef pazarınız ve rekabetinizi de dahil etmeye çalışmalısınız.

Bunlar, araştırmanızın içermesi gereken ana unsurlardır:

* Sektörünüzün büyüklüğüne ve büyüme oranına genel bir bakış

* İşletmenizin öngörülen pazar payı yüzdesi

* Müşteri satın alma eğilimleri

* Öngörülen büyümeniz

* Ürün veya hizmetiniz için müşterinin ne kadar ödemeye hazır olduğu

7. Analizlerinizi Kullanın

“Pazar Analizi Nedir?” sorusunu cevaplayıp analiz oluşturma işlemini bitirdikten sonra, analizlerinizi doğru bir şekilde kullanabilirsiniz. Dahili olarak, işinizi geliştirmek için araştırmalarınızı ve bulgularınızı nerede kullanabileceğinize karar vermelisiniz. Pazarlama stratejilerinizi daha etkili hale getirmenin yollarını veriler aracılığıyla belirleyebilirsiniz.

Bir sonraki analiz için tüm bilgilerinizi ve araştırmanızı sakladığınızdan emin olmalısınız.

İlgili İçerik: E-Posta Pazarlama Nedir?

Pazar Analizi Yapmanın Avantajları

Pazarlama analizi; iş süreçlerindeki olası riskleri azaltabilir. Ortaya çıkan eğilimleri belirleyebilir ve proje gelirinin artmasına yardımcı olabilir. Pazardaki önemli değişikliklerden haberdar olmak için her yıl bir pazarlama analizi yapmak bir o kadar faydalıdır.

Ayrıntılı bir pazar analizi, genellikle iş planınızın bir parçası olacaktır. Çünkü pazar analizi, hedef kitlenizi daha iyi anlamanızı sağlar. Sonuç olarak ise niş pazarlama stratejisi oluşturmanıza yardımcı olur.

Pazar analizi yürütmenin önemli faydaları:

Riskin Azalması

Pazarı detaylı bir şekilde öğrenmek, işletmeniz için olası riskleri azaltabilir. Çünkü pazar eğilimlerini, sektördeki rakipleri ve başarılı olmak için gereken adımları hatta iş kararlarınızı değiştirecektir. İşletmenizdeki olası riskleri minimuma indirmek için, bir işletmenin güçlü, zayıf yanlarını, fırsatlarını ve tehditlerini belirleyen bir SWOT analizi de yapabilirsiniz.

Hedeflenen Ürünler veya Hizmetler

Hedef kitlenizin beklentilerini kavradığınızda, müşterilerinize verdiğiniz hizmet daha iyi bir konuma taşınacaktır. Müşterilerinizi tanıdığınızda, kampanya ve tekliflerinizi müşterilerin ihtiyaçlarına göre uyarlayabilirsiniz.

Gelişen Trendler

Sektörde öncü olmak, genellikle yeni bir fırsatı veya trendi ilk fark eden olmakla ilgilidir. Endüstri trendlerinin ilerisinde olmak için pazarlama analizi kullanmak, işletmenizi sektörde konumlandırmanın harika bir yoludur.

Gelir Planlaması

Pazar tahmini, hedef pazarınızdaki eğilimleri yansıttığı için çoğu pazarlama analizinin önemli bir bileşenidir. Bu size, elde edebileceğiniz karlar hakkında bir fikir vererek, iş planınızı ve bütçenizi ayarlamanıza olanak tanır.

Değerlendirme Kriterleri

Pazar analizi, şirketinizi ve sektörünüzde bulunan rakiplerinize kıyasla ne durumda olduğunuzu değerlendirebileceğiniz karşılaştırma ölçütleri sağlar.

Geçmiş Hataları Görmek

Pazarlama analitiği, işletmenizin geçmişteki hatalarını veya sektördeki yaşanan anormal durumları açıklayabilir. Örneğin, derinlemesine yapılan bir analitik yaklaşım, belirli bir ürünün satışını nelerin etkilediğini veya belirli bir metriğin neden bu şekilde performans gösterdiğini açıklayabilir. Bu sayede pazar analizi aynı hataları tekrar yapmaktan veya benzer durumlar yaşamaktan kaçınmanıza yardımcı olabilir. 

Pazarlama Optimizasyonu

Pazarlama optimizasyonu yıllık pazarlama analizinin yararlarının görülmeye başlandığı noktadır. Düzenli yapılan analizler, devam eden pazarlama çabaları hakkında detaylı bilgi verebilir.

Bir sonraki hafta SWOT analizi örnekleri ile birlikte olmak üzere…

Yorum yazın

Yorum yazmalısınız
İsim yazmalısınız
Doğru bir email yazmalısınız
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmayacaktır.

Aydın Şahin yazıları

Çok okunanlar
Reklam
sanalbasin.com üyesidir